ریشه یابی نقوش چادرشب های قاسم آباد گیلان

پایان نامه
چکیده

در این پایان نامه به روند شکل گیری فرم و رنگ در نقوش چادرشب های قاسم آباد گیلان از گذشته تا حال پرداخته می شود. این امر بدون بررسی موقعیت های جغرافیایی، تاریخی و فرهنگی مردم گیلان زمین و منطقه قاسم آباد امکان پذیر نخواهد بود. علاوه بر آن، فرهنگ عامه و آداب و رسوم موجود در این ناحیه مورد کنکاش قرار گرفته و با بررسی نقوش دیگر صنایع دستی در گیلان (از لحاظ فرم و رنگ) مقایسه ای با نقوش چادرشب های قاسم آباد، انجام پذیرفت. در این پژوهش همچنین به بررسی نقشمایه های موجود در جام های مارلیک پرداخته شده، تا بتوان رابطه ای بین نقوش چادرشب با نقوش حکاکی شده بر روی جام ها به دست آورد. در واقع تمامی این عوامل، چه مستقیم و چه غیرمستقیم در بافت چادرشب تاثیر گذار بوده و به گونه ای دل نشین که حاکی از فرهنگ عامه منطقه می باشد، کنار یکدیگر قرار گرفته اند. نتیجه ای که از این مباحث گرفته شد، آن است که در اجرای نقوش چادرشب، طراح به دلیل محدودیت در نوع بافت و جنس چادرشب، بیشتر از خطوط شکسته وهندسی استفاده کرده و اضافه بر آن به این نکته دست یافتیم که سنت های اجرای این نقوش در دیگر آثار صنایع دستی گیلان قابل شناسایی می باشد. با وجود تمام کاستی ها و و محدودیت منابع و مستندات در ارتباط با موضوع پایان نامه، تلاش بر آن شد که کلیه منابع (کتابخانه ای، سایت های آن لاین) مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد. علاوه بر آن جهت تکمیل اطلاعات، تحقیق میدانی در خصوص چادرشب قاسم آباد از مردم محلی به عمل آمد.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

ریشه یابی نقوش دستبافته های خراسان شمالی

در این تحقیق دو گروه متفاوت از نقوش، یعنی ترکمنی و کردی بررسی شده اند، لذا از آنجا که به یک نتیجه ی واحد نمیرسیم، بهتر است نتیجه ی هر فصل به صورت جداگانه مورد توجه قرار گیرد. جهت رسیدن به این هدف، ابتدا به مضمون هر فصل به صورت جداگانه پرداخته شده و نتیجه یا اطلاعات داده شده به صورت خلاصه ارائه میشود. در ابتدای این تحقیق مطالبی درباره ی تاریخ و جغرافیای خراسان شمالی ارائه شده است. بر اساس پژو...

15 صفحه اول

تحلیل نقوش نمادین چاشو (چادرشب) و مقایسه آن با نشانه‌های خطوط ایده‌نگار ایرانی

چاشو (چادرشب) یکی از بافته‌های محلی گیلان است. این بافته سنتی که به وسیله دستگاههای کوچک پارچه بافی تولید می‌شود، از ویژگی‌های بصری ویژه ای برخوردار است. رنگ‌های سحرآمیز در کنار نقوش نمادین تکرار شونده ویژگی منحصر به فردی به این آثار بخشیده است. پرسش‌های اصلی تحقیق حاضر این است که مفاهیم نمادین نقوش چاشو (چادرشب) کدام است و چه شباهت‌هایی میان نقوش چادرشب و کهن‌ترین خطوط ایده نگار ایران وجود دار...

متن کامل

ریشه یابی اسامی شاهان هخامنشی

در طول تاریخ کهن و باستانی کشور ایران از اسامی سلاطین جهت نامگذاری استفاده شده است. گاهی یک نام برای افراد گوناگون در طول زمان مورد استفاده قرار گرفته است. پادشاهان ایران همچون پادشاهان مصر و آشور، نام نیاکان خود را به کار می‌بردند، مثلاً اُُخوس خود را داریوش دوم، و «کوُدمان codman» خود را داریوش سوم و بسوس خود را اردشیر چهارم نامید. اسامی خاص ایرانیان مطابق با اعتبار شخص و شکوه و جلال آن‌ها بود، ه...

متن کامل

ریشه یابی کاستی‏ های تفاسیر علمی در قرن معاصر

 این نوشتار به مطالعه کاستى‌ها و کژیها و نمایاندن برخى لغزشها اختصاص دارد.  اندیشه جامع بودن قرآن، اثبات سازگارى دین با علم، اعتماد بیش از اندازه به فرضیه‌هاى علمى، خودباختگى در برابر فرهنگ غرب، التقاط و سوء استفاده از دین و بى‌توجهى به شرایط و قوانین تفسیر، از زمینه‌هاى مهم لغزشهاى تفسیرى است. مثلاً برداشت نظریه برآمدگى استوا و فرورفتگى قطب از آیه 41 سوره رعد با سیاق، واژگان و جملات این آیه نا...

متن کامل

تحلیل مضامین نقوش دیواری تکیۀ عباس آباد کاشان

نقاشی دیواری اماکن مذهبی یکی از شاخصه های هنر عامیانۀ مردمی است. در این بناها، هنرمند مضامین مذهبی را که بیشتر مربوط به وقایع تاسوعا و عاشورای حسینی هستند، در کنار نقش مایه های تزیینی چون گل و مرغ به طرز دلنوازی به منصۀ ظهور نشانده است. بخش جدایی ناپذیر از کالبد فیزیکی اغلب شهرها و روستاهای تاریخی ایران، به ویژه از دوران صفویه به بعد، بناهایی موسوم به تکیه و حسینیه است. در این پژوهش که روش کار ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023